Regulamin komisu
§1. Postanowienia ogólne
- Niniejszy Regulamin określa zasady i warunki zawierania i realizacji komisu internetowego pomiędzy Karoliną Jarocką – Ekspertem Diamentów, działającego pod adresem: ekspert-diamentow.pl/komis, prowadzonego przez: KA:MA Consulting Sp. z o.o., z siedzibą przy: ul. Tadeusza Kościuszki 26D, 32-082 Zelków, KRS: 0000996887, NIP: 5130281483, zwaną dalej Komisantem, a osobami i podmiotami zlecającym sprzedaż, zwanymi dalej Komitentami, jak również tryb postępowania reklamacyjnego oraz tryb odstąpienia od umowy przez Komitenta.
§2. Definicje
Cena Minimalna – minimalna cena sprzedaży Towaru, uzgodniona przez Komitenta i Komisanta, od której sprzedaż nie może być niższa, chyba że Strony ustalą nową cenę lub rabat.
Cena Ostateczna – cena, po której Towar został sprzedany Klientowi, na podstawie której obliczana jest prowizja Komisanta. Cena ta nie może być niższa od Ceny Minimalnej, chyba że Strony uzgodnią nowe warunki.
Formularz – formularz zgłoszeniowy dostępny na stronie Serwisu, który Komitent wypełnia w celu podjęcia działań związanych z zawarciem Umowy Komisu.
Klient – osoba fizyczna, osoba prawna, jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej, która nabywa Towar i zawiera umowę sprzedaży z Komisantem (działając w imieniu własnym), zgodnie z odrębnym regulaminem Sklepu Internetowego dostępnym pod adresem: https://ekspert-diamentow.pl/regulamin-sklepu.
Komisant – Karolina Jarocka – Ekspert Diamentów, prowadząca działalność gospodarczą KA:MA Consulting Sp. z o.o., z siedzibą przy: ul. Tadeusza Kościuszki 26D, 32-082 Zelków, KRS: 0000996887, NIP: 5130281483.
Komitent – osoba fizyczna (prowadząca lub nieprowadząca działalność gospodarczą), osoba prawna, lub jednostka organizacyjna bez osobowości prawnej, która nawiązała kontakt z Komisantem w celu zawarcia Umowy Komisu lub zawarła taką umowę.
Konsument – pełnoletnia osoba fizyczna, posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych, która zawiera Umowę Komisu w celach niezwiązanych z jej działalnością zawodową lub gospodarczą.
Prowizja – wynagrodzenie Komisanta za realizację Umowy Komisu, obliczane jako procent od ostatecznej ceny sprzedaży Towaru.
Towar – używana biżuteria, stanowiąca przedmiot zlecenia sprzedaży komisowej pomiędzy Komisantem a Komitentem, oferowana Klientom za pośrednictwem Sklepu Internetowego.
Serwis – platforma internetowa działająca w domenie ekspert-diamentow.pl, umożliwiająca kontakt z Komisantem oraz składanie zleceń sprzedaży komisowej.
Sklep Internetowy – platforma internetowa funkcjonująca w ramach Serwisu, umożliwiająca Klientowi składanie zamówień na Towary.
Strony – Komisant oraz Komitenta, którzy zawierają Umowę Komisu.
Umowa Komisu – umowa zawierana na warunkach określonych w Regulaminie, między Komisanta a Komitentem, mająca na celu sprzedaż Towaru w trybie komisowym.
Zlecenie – zlecenie sprzedaży komisowej, składane przez Komitenta ustnie lub w formie elektronicznej wysłanej za pośrednictwem poczty elektronicznej lub formularza dostępnego na stronie Serwisu, zawierające szczegóły dotyczące Towaru, na podstawie którego ustalana jest prowizja dla Komisanta oraz Cena Minimalna.
§3. Procedura zawarcia Umowy Komisu
- Komitent ma możliwość wysłania zapytania do Komisanta w celu dokonania oceny potencjału sprzedaży Towaru. Zapytanie to może zostać przesłane za pośrednictwem Formularza dostępnego na stronie Serwisu lub poprzez bezpośrednią wiadomość e-mail na adres kontakt@ekspert-diamentow.pl. Na podstawie przesłanych informacji Komisant dokona wstępnej oceny Towaru oraz określi jego potencjał sprzedaży, uwzględniając różne czynniki, takie jak stan techniczny, wartość rynkową oraz zapotrzebowanie na rynku. Po dokonaniu analizy, Komisant poinformuje Komitenta o wynikach oceny, przedstawiając propozycję warunków zawarcia Umowy Komisu, w tym propozycję Ceny Minimalnej sprzedaży oraz wysokości Prowizji Komisanta.
- W przypadku pozytywnej decyzji Komitenta o zawarciu Umowy Komisu, Komitent zobowiązany jest dostarczyć Towar do Komisanta. Towar może zostać dostarczony osobiście przez Komitenta lub przesłany na adres siedziby Komisanta, tj. ul. Tadeusza Kościuszki 26D, 32-082 Zelków. W przypadku wyboru przesyłki, Komitent powinien zadbać o odpowiednie zabezpieczenie Towaru na czas transportu oraz o ubezpieczenie przesyłki, tak aby Towar dotarł w nienaruszonym stanie. Komitent ponosi odpowiedzialność za ewentualne uszkodzenie lub utratę Towaru podczas transportu, jeżeli nie zdecyduje się na przesyłkę ubezpieczoną.
- Dostarczony Towar, w zależności od uzgodnionych warunków, będzie podlegał dalszej ocenie Komisanta, który na tej podstawie w ciągu 5 dni roboczych od otrzymania Towaru podejmie decyzję o możliwości finalizacji Umowy Komisu i rozpoczęciu jej realizacji.
- Jeżeli dostarczony do sprzedaży Towar różni się swoimi parametrami, stanem lub innymi cechami od tych, które zostały wcześniej zadeklarowane przez Komitenta, Komisant ma prawo odmówić przyjęcia Towaru do sprzedaży, o czym niezwłocznie poinformuje Komitenta, a następnie w ciągu 5 dni roboczych zwróci Towar na adres wskazany przez Komitenta. Alternatywnie, Komisant, z uwagi na posiadane kwalifikacje, może zaproponować przeprowadzenie ekspertyzy biżuterii, która stanie się podstawą do ustalenia nowej Ceny Minimalnej sprzedaży.
- Jeżeli Komitent zdecyduje się na zawarcie Umowy Komisu, koszt ekspertyzy biżuterii nie zostanie mu naliczony. W przypadku, gdy Komitent zdecyduje się odstąpić od zawarcia Umowy Komisu po przeprowadzeniu ekspertyzy, zostanie obciążony kosztem ekspertyzy w wysokości 3% wartości rynkowej biżuterii, jaką Komisant wskazał w ekspertyzie, a Komisant w ciągu 5 dni roboczych zwróci Towar na adres wskazany przez Komitenta.
- W przypadku jakichkolwiek wątpliwości dotyczących pochodzenia Towaru, Komisant ma prawo do odmowy przyjęcia Towaru do sprzedaży, o czym niezwłocznie poinformuje Komitenta drogą mailową, a następnie w ciągu 5 dni roboczych zwróci Towar na adres wskazany przez Komitenta.
- Zwrot towaru w sytuacjach opisanych w ust. 4, ust. 5 i ust 6 niniejszego paragrafu powyżej odbywa się na koszt Komitenta.
- Jeżeli Komitent nie odbierze Towaru odesłanego przez Komisanta lub zwrot Towaru będzie niemożliwy z winy Komitenta, Towar pozostanie w rękach Komisanta przez okres dwóch (2) lat. W tym czasie Komitent może odebrać Towar, pokrywając koszty transportu oraz ewentualne dodatkowe koszty poniesione przez Komisanta. Po upływie dwóch lat, jeśli Komitent nie odbierze Towaru ani nie podejmie działań w celu jego odbioru, Towar zostanie uznany za porzucony, a Komitent uznany za pozbywającego się go z zamiarem wyzbycia się.
- W przypadku zaakceptowania Towaru przez Komisanta, Komisant przedstawia Komitentowi treść Umowy Komisu oraz obowiązujący Regulamin. Umowa Komisu zostaje uznana za zawartą dopiero po zaakceptowaniu i podpisaniu przez Komitenta tychże dokumentów. Jeśli z jakichkolwiek powodów nie będzie możliwe utrzymanie w mocy warunków zawarcia Umowy Komisu, o których mowa w ust. 1 niniejszego paragrafu, Strony wspólnie ustalają nowe warunki Umowy Komisu w drodze negocjacji. W przypadku, gdy Strony nie osiągną porozumienia co do nowych warunków, Umowa Komisu nie zostaje zawarta, a żadna ze Stron nie będzie miała wobec drugiej żadnych roszczeń.
§ 4. Sprzedaż Towaru
- Komisant ma prawo wystawić Towar na sprzedaż, ustalając cenę według własnego uznania (niezależnie od ceny zaproponowanej przez Komitenta), pod warunkiem, że cena ta nie będzie niższa niż Cena Minimalna. Dla jasności, jeśli Cena Ostateczna Towaru będzie wyższa od Ceny Minimalnej, Komitent ma prawo do otrzymania pełnej Ceny Ostatecznej, pomniejszonej o Prowizję dla Komisanta.
- Komisant może organizować akcje promocyjne lub udzielać rabatów na Towar według własnego uznania, przy czym uzyskana Cena Ostateczna w wyniku sprzedaży Towaru nie może być niższa niż Cena Minimalna, chyba że Strony uzgodnią inaczej, co najmniej w formie wiadomości e-mail.
- Jeśli Komisant dokona sprzedaży Towaru na rzecz Klienta, poinformuje o tym Komitenta nie później niż w ciągu 5 dni roboczych od momentu sprzedaży, wysyłając e-mail zawierający informacje o wysokości Ceny Ostatecznej oraz należnej Komisantowi Prowizji.
- Komisant przekaże Komitentowi kwotę Ceny Ostatecznej, pomniejszoną o Prowizję na podstawie prawidłowo wystawionej faktury VAT lub rachunku z 14-dniowym terminem płatności. Komitent oświadcza, że Cena Ostateczna pomniejszona o Prowizję wyczerpuje wszelkie roszczenia Komitenta względem Komisanta z tytułu Umowy Komisu.
- Klient ma prawo do zwrotu Towaru w terminie 14 dni od dnia otrzymania zamówienia, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz regulaminem Sklepu Internetowego Komisanta. W związku z tym, płatność na rzecz Komitenta zostanie dokonana w ciągu 5 dni po upływie tego terminu, pod warunkiem że Klient nie skorzysta z prawa do zwrotu Towaru.
- W przypadku, gdy Klient skorzysta z prawa do zwrotu, Komisant poinformuje Komitenta o tym fakcie, a Towar nadal będzie przedmiotem realizacji Umowy Komisu i pozostanie w ofercie sprzedaży zgodnie z jej warunkami.
§ 5. Odpowiedzialność
- Odpowiedzialność Komitenta
1.1. Komitent ponosi odpowiedzialność za zgodność Towaru z opisem, jego stan techniczny oraz brak wad fizycznych i prawnych, zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego.
1.2. Komitent zapewnia, że Towar nie jest obciążony żadnymi prawami osób trzecich, które mogłyby uniemożliwić zawarcie i realizację Umowy Komisu lub przeniesienie praw do Towaru na Klienta.
1.3. W przypadku zgłoszenia roszczeń przez osoby trzecie dotyczących Towaru, Komitent zobowiązuje się zwolnić Komisanta z odpowiedzialności oraz pokryć wszelkie koszty związane z takimi roszczeniami, w tym koszty pomocy prawnej.
1.4. Komitent ponosi odpowiedzialność za właściwe zapakowanie Towaru przed przekazaniem go Komisantowi lub firmie kurierskiej, w sposób zapewniający jego bezpieczny transport.
1.5. W razie niezgodności Towaru z informacjami podanymi w Formularzu, Komisant może odmówić zawarcia Umowy Komisu oraz zwrócić Towar na koszt Komitenta. - Odpowiedzialność Komisanta
2.1. Komisant zobowiązuje się do należytej staranności w zakresie przechowywania, wyceny, promocji i sprzedaży Towaru zgodnie z postanowieniami Umowy Komisu.
2.2. Komisant nie ponosi odpowiedzialności za uszkodzenie lub utratę Towaru w trakcie transportu, przy czym w takim przypadku możliwe jest dochodzenie roszczeń wobec firmy kurierskiej zgodnie z jej regulaminem i obowiązującymi przepisami prawa.
2.3. W przypadku sprzedaży Towaru Komisant zobowiązuje się do terminowego przekazania Komitentowi należnej kwoty, pomniejszonej o prowizję, po upływie ustawowego okresu na odstąpienie od umowy przez Klienta.
2.4. Komisant nie ponosi odpowiedzialności za brak sprzedaży Towaru oraz za okoliczności niezależne od niego, które mogą wpłynąć na opóźnienie sprzedaży.
2.5. Komisant nie ponosi odpowiedzialności za działania Klienta, w tym za ewentualne zwroty Towaru dokonane zgodnie z regulaminem Sklepu Internetowego lub przepisami o ochronie konsumentów. - Odpowiedzialność obu Stron
3.1. Strony zobowiązują się do współpracy w dobrej wierze oraz do niezwłocznego informowania się o wszelkich okolicznościach mogących wpłynąć na realizację Umowy Komisu.
3.2. Strony nie ponoszą odpowiedzialności za niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązań wynikających z Umowy Komisu, jeżeli wynika ono z siły wyższej, w tym m.in. katastrof naturalnych, pożarów, działań wojennych, zamieszek, ataków cybernetycznych lub decyzji organów administracji publicznej.
3.3. W przypadku powstania sporu dotyczącego wykonania Umowy Komisu, Strony podejmą próbę polubownego rozwiązania sporu przed skierowaniem sprawy na drogę postępowania sądowego.
§ 6. Okres obowiązywania Umowy Komisu
- Czas trwania Umowy Komisu jest ustalany indywidualnie przez Strony. Domyślnie przyjmuje się okres 90 dni, jednak Strony mogą uzgodnić inny termin, a także przedłużyć jego obowiązywanie w trakcie trwania umowy.
- Po upływie okresu obowiązywania Umowy Komisu, o którym mowa w ust. 1. niniejszego paragrafu, Umowa Komisu wygasa, o ile Strony nie uzgodnią jej przedłużenia. Strony mogą także uzgodnić nową Cenę Minimalną.
- W okresie obowiązywania Umowy Komisu Komitent zobowiązuje się do zapewnienia Komisantowi wyłączności na sprzedaż komisową Towaru. W związku z tym Komitent nie może oferować Towaru do sprzedaży samodzielnie ani za pośrednictwem osób trzecich, w tym w szczególności w sklepach stacjonarnych, komisach, marketplace’ach, serwisach aukcyjnych czy innych platformach sprzedażowych.
- Jeżeli w ustalonym okresie sprzedaży Towar nie zostanie sprzedany, Strony mogą zdecydować o przedłużeniu Umowy Komisu lub jej zakończeniu. W przypadku przedłużenia okresu obowiązywania Umowy Komisu, zobowiązanie do wyłączności na sprzedaż Towaru zostanie automatycznie przedłużone.
- W przypadku zakończenia Umowy Komisu bez sprzedaży Towaru, Komisant zobowiązuje się zwrócić Towar na adres wskazany przez Komitenta w terminie 10 dni od dnia zakończenia umowy. Koszty zwrotu Towaru ponosi Komisant.
- Naruszenie obowiązku wyłączności, o którym mowa w ust. 3 niniejszego paragrafu, przez Komitenta uprawnia Komisanta do natychmiastowego wypowiedzenia Umowy Komisu. Wypowiedzenie następuje poprzez przesłanie stosownego oświadczenia na adres e-mail Komitenta.
- W razie wypowiedzenia Umowy Komisu przez Komitenta bez ważnej przyczyny, a także w przypadku naruszenia obowiązku wyłączności przez Komisanta, o którym mowa w ust 3. niniejszego paragrafu, Komisant ma prawo domagać się od Komitenta zwrotu wszelkich kosztów poniesionych w związku z realizacją Umowy Komisu, a także wynagrodzenia za dotychczas wykonane czynności.
- Umowa Komisu może zostać rozwiązana w dowolnym momencie za porozumieniem obu Stron. W takim przypadku Strony ustalą sposób rozliczenia kosztów oraz wynagrodzenia za dotychczas wykonane czynności związane z realizacją Umowy Komisu.
§7. Pozasądowe sposoby rozpatrywania reklamacji i dochodzenia roszczeń
- Komisant informuje Komitenta będącego Konsumentem o możliwości skorzystania z pozasądowych metod rozwiązywania sporów, w tym m.in. złożenia wniosku o mediację lub skierowania sprawy do sądu polubownego po zakończeniu procedury reklamacyjnej. Wzór wniosku jest dostępny do pobrania na stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów pod adresem: http://www.uokik.gov.pl/download.php?plik=6223.
- Lista Stałych Polubownych Sądów Konsumenckich działających przy Wojewódzkich Inspektoratach Inspekcji Handlowej znajduje się na stronie: http://www.uokik.gov.pl/wazne_adresy.php#faq596. Postępowanie mające na celu pozasądowe dochodzenie roszczeń po zakończeniu procesu reklamacyjnego jest bezpłatne.
- Dodatkowo, Konsument ma możliwość złożenia skargi za pośrednictwem unijnej platformy internetowej ODR, dostępnej pod adresem: http://ec.europa.eu/consumers/odr/.
§ 8. Ochrona danych osobowych
- Komitent, przekazując Towar do sprzedaży w ramach Umowy Komisu, wyraża zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych przez Komisanta w celu realizacji i obsługi Umowy Komisu. Komisanta uznaje się za administratora danych osobowych w rozumieniu art. 4 pkt 7 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych – RODO).
- Administratorem danych osobowych przekazanych przez Komitenta w związku z zawarciem i realizacją Umowy Komisu jest Karolina Jarocka, prowadząca działalność gospodarczą KA:MA Consulting Sp. z o.o., z siedzibą przy: ul. Tadeusza Kościuszki 26D, 32-082 Zelków.
- Dane osobowe Komitenta są przetwarzane wyłącznie w zakresie niezbędnym do wykonania Umowy Komisu, a także w celach księgowych, podatkowych oraz wynikających z przepisów prawa.
- Dane osobowe nie są przekazywane podmiotom trzecim, które nie uczestniczą w realizacji Umowy Komisu, chyba że obowiązek taki wynika z przepisów prawa lub Komitent wyrazi na to odrębną zgodę.
- Komitent ma prawo:
- dostępu do swoich danych osobowych,
- żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania,
- wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
- przenoszenia danych,
- cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych w dowolnym momencie, przy czym cofnięcie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej cofnięciem.
- Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednakże brak ich podania może uniemożliwić zawarcie i realizację Umowy Komisu.
- Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz ochrony prywatności znajdują się w Polityce Prywatności dostępnej pod adresem: https://ekspert-diamentow.pl/polityka-prywatnosci.
§9. Postanowienia końcowe
- Niniejszy Regulamin obowiązuje od 1 marca 2025 roku i stanowi jedyny dokument regulujący zasady zawierania Umowy Komisu. Jakiekolwiek inne regulaminy lub wzory umów mogą być stosowane wyłącznie po ich pisemnym zaakceptowaniu przez Komisanta.
- Komisant ma prawo dokonywać zmian Regulaminu, przy czym nie naruszają one praw nabytych przez Komitenta przed ich wejściem w życie. Zmiany nie wpływają na zawarte Umowy Komisu, chyba że bezwzględnie obowiązujące przepisy prawa stanowią inaczej.
- W kwestiach nieuregulowanych w Regulaminie zastosowanie mają przepisy Kodeksu cywilnego.
- Odpowiedzialność Komitenta